En pedagog vid Per Brahe-gymnasiet i Jönköping har blivit avstängd efter att det avslöjats att eleverna har fått i uppdrag att utforma en skoluppgift som involverar att planera en form ett terrordåd.
– Detta är helt bristfälligt ur ett omdömesperspektiv. Dessutom befinner vi oss i en situation med ökad hotbild för terrorism i landet, påpekar Henrik Natt och Dag, ansvarig för utbildning vid gymnasieskolorna i Jönköpings kommun.
Skolans rektor har kontaktat elever och deras vårdnadshavare, och information om händelsen har delats med personalen.
Betygskriterierna för uppgiften inkluderar att eleverna måste ha planerat sitt uppdrag på ett “förståeligt” sätt och använt sina kunskaper om ämnet terrorism för att uppnå högsta betyg.
– Vi tar detta mycket allvarligt och avser att göra en polisanmälan angående händelsen, tillägger Henrik Natt och Dag.
Underliga uppgifter i undervisningen
Man ställer sig frågan om läroplanen i det här fallet har följts eller om läraren tänkte lite utanför ramen. Det är onekligen en intressant uppgift att få tilldelad av en lärare ändå, kanske inte helt lämplig men ändå intressant. Men med tanke på vad som händer runt omkring oss både i vårt land och i världen så är kanske inte en dylik uppgift speciellt lämplig. SVT konstaterar:
“I betygskriterierna står det bland annat att för att få ett A ska eleverna ha planerat sitt terrordåd på ett ‘förståeligt’ sätt och använt sin kunskap om terrorism. De skulle också presentera en realistisk bakgrund och orsak till sin terrorattack.”
Det är ju i alla fall tydligt vad som krävs för att få ett högt betyg, vilket annars varit ett problem i svenska skolan.
En del kanske trodde att det var ett väldigt försenat aprilskämt när de såg rubriken i tidningen, men är terroristkunskap inte ett passande ämne för den nya mångkulturella läroplanen? Fler ämnen som står redo att explodera i popularitet kanske är kamelridning, kvinnostening och kusingifte.
Det nya, spännande Sverige!