Jag blir så trött på de ständiga haverier vi tvingas uppleva i Sverige av idag. Tänk er en pappa som ser hur hans son tappar intresset för matematik. Vad gör han? Startar en matteklubb i skolan för att få sonen och några klasskompisar att återigen känna glädjen med siffror och ekvationer. Detta låter väl som en god nyhet, inte sant? Men i vårt samhälle, där byråkrati och ideologisk stelhet gärna tar överhanden, blev denna goda gärning snart ett dilemma för skolan.
Skolan vill inte barnens bästa
Denna matteklubb, som startade i en skola i södra Stockholm av Mattias Schain, blev snabbt populär bland de barn som deltog. De träffades efter skolan, löste matteproblem tillsammans, och deras kunskaper sköt i höjden. Fem år senare hade initiativet inte bara höjt kunskapsnivån för de deltagande eleverna utan bidrog också positivt till hela klassens mattekunskaper. Fantastiskt, eller hur?
Pappan såg ett problem och han agerade. Matteklubben som han startade gav bra utfall. Men vad hände sedan? Skolan såg detta initiativ som ett problem. Han kallades in till rektorn och berättar till Vi lärare vad som där sades:
– Rektorn förklarade att det är väldigt stora skillnader i kunskapsnivå mellan de som ligger långt fram och de som inte gör det. Klyftan förstärks av Matteklubben och den gör det svårt för läraren att ha bra matteundervisning. Jag förstod det, men sa också att min uppfattning är att klyftan funnits där hela tiden, och att det Matteklubben gjorde var att se till att även barnen som låg långt fram fick ordentligt med stimulans.