Extra årsmöte 2020: En mer mogen förening tar stora kliv

Den 19 september höll föreningen Det fria Sverige (SVEGOT-DFS Ideell förening) ett extra årsmöte med anledning av en proposition från styrelsen om grundläggande stadgeändringar.

Stadgeändringarna röstades igenom med 92 procent av rösterna och kommer officiellt att genomföras efter nästa styrelsemöte, eftersom stadgarna kräver två av varandra följande möten med en månads mellanrum.

De nya stadgeändringarna innebär att det aktiva medlemskapet avskaffas och att föreningen får en mer klassisk föreningsdemokratisk form. Det betyder att alla medlemmar, som varit medlemmar i sex månader innan årsmötet, har rätt att kandidera till och rösta om ordförande- och styrelseposter.

— Tanken med det aktiva medlemskapet var rätt och riktig i föreningens linda, för att motverka eventuella tidiga kuppförsök. Men med tiden, och i samband med att vi vuxit så pass mycket att över tvåtusen personer löst medlemskap i föreningen, blev det tydligt att formen blev ohållbar i längden, säger föreningens ordförande Dan Eriksson.

Dokument för vidare läsning

Dela detta du med

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på telegram
Dela på whatsapp
Dela på email

Vår senaste tidskrift

1. Husfonden – januari 2021

Fasaden är bytt, dörrarna på framsidan är utbytta och samtliga fönster är bytta. Vilket fantastiskt jobb! Det återstår att sätta in ett par nya dörrar på baksidan, och smycka fasaden med lite fin konst. Nästa stora steg är att få klart damtoaletterna, kontoret och dessutom vill vi kunna bygga en terrass lagom till sommaren. Allt detta är möjligt tack vare din hjälp.
    11 401 kr insamlat av målet på 50 000 kr

Bli en del av
en svensk framtid

Bli medlem i Det fria Sverige idag och var med och bygg ett alternativ till den sönderfallande mångkulturella staten.

BLI EN DEL AV OSS

Över 20 000 är redan med på vårt nyhetsbrev. Vad väntar du på?