Europeiska Centralbanken (ECB) har nyligen publicerat en rapport1ECB (2024), “Turbulent times: geopolitical risk and its impact on euro area financial stability” som belyser de geopolitiska riskerna för eurons stabilitet. Rapporten avslöjar en rad oroande faktorer som kan hota den gemensamma valutans framtid och den ekonomiska stabiliteten i eurozonen. Detta kommer vid en tidpunkt då vissa svenska politiker, främst Liberalerna, driver på för ett svenskt eurointräde – en idé som ter sig alltmer riskfylld i ljuset av ECB:s varningar och de dystra erfarenheterna från eurokrisen 2008.
Ökande geopolitiska spänningar och ekonomisk sårbarhet
ECB:s rapport lyfter fram att de senaste årens geopolitiska spänningar har ökat dramatiskt. Konflikten i Mellanöstern, spänningar mellan USA och Kina kring Taiwan, och Rysslands invasion av Ukraina nämns som särskilt oroande faktorer. Dessa händelser skapar en osäkerhet som kan få allvarliga konsekvenser för eurozonens ekonomi och finansiella stabilitet.
Lärdomar från eurokrisen 2008
För att förstå riskerna med ett svenskt eurointräde är det viktigt att se tillbaka på eurokrisen 2008 och dess förödande konsekvenser för många euroländer:
- Omfattande statsskulder: Krisen ledde till en dramatisk ökning av statsskulder i flera euroländer. Grekland, Italien, Portugal och Spanien drabbades särskilt hårt. Exempelvis steg Greklands statsskuld från 103,1% av BNP 2007 till 172,1% 20112Eurostat, “General government gross debt – annual data”.
- Arbetslöshet och social oro: Arbetslösheten steg kraftigt, särskilt i södra Europa. I Grekland och Spanien nådde ungdomsarbetslösheten över 50% under krisens värsta år3Eurostat, “Youth unemployment rate by sex, age and country of birth”.
- Åtstramningspolitik: Många länder tvingades genomföra hårda besparingar och skattehöjningar, vilket ledde till social oro och politisk instabilitet4Lane, P. R. (2012). “The European Sovereign Debt Crisis.” Journal of Economic Perspectives, 26(3), 49-68..
- Bristande flexibilitet: Euroländerna kunde inte använda penningpolitiken för att stimulera sina ekonomier, vilket förvärrade krisen5De Grauwe, P. (2013). “The political economy of the euro.” Annual Review of Political Science, 16, 153-170..
- Skillnader i konkurrenskraft: Krisen blottlade stora skillnader i konkurrenskraft mellan nord- och sydeuropeiska länder, vilket skapade spänningar inom eurozonen6Buti, M., & Carnot, N. (2012). “The EMU Debt Crisis: Early Lessons and Reforms.” JCMS: Journal of Common Market Studies, 50(6), 899-911.
Risker för en ny eurokris
ECB:s rapport visar att många av de underliggande problemen från 2008 kvarstår, samtidigt som nya utmaningar tillkommit:
- Ökad geopolitisk osäkerhet
- Fortsatt hög statsskuldsättning i flera euroländer
- Sårbarhet i banksektorn, särskilt i länder som Italien
- Risker för en ny recession till följd av energikris och inflation
Dessa faktorer gör eurozonen extremt sårbar för nya chocker, och risken för en ny, potentiellt ännu värre kris, kan inte uteslutas.
Liberalernas eurokampanj – en farlig väg för Sverige
Trots dessa varningssignaler driver Liberalerna, under ledning av Johan Pehrson, en aktiv kampanj för att Sverige ska införa euron senast 2028. I en debattartikel i Svenska Dagbladet den 13 september 2023 hävdar Pehrson att “ju längre vi väntar med att införa euron desto fattigare blir Sverige7Pehrson, J. (13 september 2023). “L: Inför euron senast 2028.” Svenska Dagbladet..
Denna ståndpunkt ter sig alltmer riskfylld i ljuset av ECB:s rapport och erfarenheterna från eurokrisen. Att knyta Sverige till en valuta som står inför så stora geopolitiska och ekonomiska utmaningar skulle kunna få allvarliga konsekvenser för svensk ekonomi och finansiell stabilitet.
Folkets röst och demokratiska principer
Det är djupt problematiskt att Liberalerna så lättvindigt avfärdar behovet av en ny folkomröstning om euron, särskilt med tanke på att svenska folket tydligt röstade nej till euron 2003 med 55,9% mot 42,0%8Valmyndigheten, “Folkomröstning 14 september 2003 om införande av euron”. Pehrson skriver i sin artikel: “Jag ser inget behov av en ny folkomröstning om euron, precis som det inte var tal om en folkomröstning för att Sverige skulle ansöka om att bli Natomedlem.”
Detta resonemang är felaktigt på flera plan. För det första ignorerar det resultatet av folkomröstningen 2003, där svenska folket tydligt röstade nej till euron. För det andra avslöjar jämförelsen med Natomedlemskapet Pehrsons tvivelaktiga demokratisyn.
Två fel gör inte ett rätt – kritik mot både Nato- och europrocessen
Natomedlemskapet genomfördes utan folkomröstning, vilket var ett allvarligt avsteg från demokratiska principer. Stora samhällsförändringar som påverkar landets suveränitet och säkerhetspolitik bör alltid föregås av en grundlig offentlig debatt och en folkomröstning för att säkerställa folkligt stöd.
Att Natomedlemskapet drevs igenom utan folkomröstning var ett misstag. Men detta misstag kan inte användas som argument för att göra samma sak med euron. Tvärtom bör vi lära oss av detta och insistera på att framtida stora beslut, som ett eventuellt eurointräde, måste genomgå en ordentlig demokratisk process.
Ett valutabyte skulle ha direkt och omfattande påverkan på varje svensk medborgares vardagsekonomi. Att genomföra en sådan förändring utan folkomröstning vore ett allvarligt åsidosättande av demokratiska principer och folkets rätt att bestämma över sin egen ekonomiska framtid.
Sverige bör värna sin ekonomiska självständighet
I ljuset av de geopolitiska riskerna och lärdomarna från eurokrisen blir det allt tydligare att enskilda länder behöver större handlingsfrihet för att hantera ekonomiska utmaningar. Den nuvarande strukturen i eurozonen begränsar möjligheterna för individuella nationer att vidta nödvändiga åtgärder för att skydda sina ekonomier.
Sveriges beslut att stå utanför euron 2003 har visat sig vara klokt. Den svenska kronan har gett landet möjlighet att föra en självständig penningpolitik, vilket har varit avgörande för att hantera ekonomiska chocker och upprätthålla konkurrenskraften9Svensson, L. E. (2010). “Monetary policy and financial markets at the effective lower bound.” Journal of Money, Credit and Banking, 42(s1), 229-242..
Stärk den svenska ekonomin istället för att ge upp självständigheten
ECB:s rapport målar upp en oroande bild av de geopolitiska riskerna för euron och eurozonens ekonomi. De identifierade sårbarheterna, tillsammans med de dystra erfarenheterna från eurokrisen 2008, ger ytterligare argument för Sverige att stå fast vid sin egen valuta.
I en värld präglad av ökande geopolitiska spänningar och ekonomisk osäkerhet blir det allt viktigare att Sverige behåller sin monetära självständighet. Att gå med i euron nu, som Liberalerna föreslår, skulle vara att utsätta svensk ekonomi för onödiga risker och begränsa vår förmåga att hantera framtida kriser.
Istället för att ge upp sin ekonomiska självständighet bör Sverige fokusera på att:
- Stärka den inhemska ekonomins motståndskraft
- Investera i innovation och utbildning för att öka konkurrenskraften
- Diversifiera handelsrelationer för att minska beroendet av enskilda marknader
- Bygga upp ekonomiska buffertar för att hantera framtida kriser
- Förbättra den ekonomiska styrningen och öka transparensen i offentliga finanser
Genom att behålla kronan och fokusera på dessa områden kan Sverige bättre navigera i en osäker global ekonomi och säkra en stabil och välmående framtid för sina medborgare. Det är dags att en gång för alla avfärda idén om ett svenskt eurointräde och istället satsa på att stärka vår egen ekonomiska styrka och flexibilitet i en alltmer komplex och utmanande värld.
Diskutera artikeln
Genom att öppna ett gratis konto på friasvenskar.se kan du kommentera den här artikeln.
Kommentarer är inte redaktionellt material och det är du som är personligt ansvarig för vad du skriver. Det fria Sverige tar inget ansvar för dina kommentarer.
Kommentarer som inte följer våra regler och förhållningssätt kommer att raderas och konton som missbrukar kommentarsfunktionen kommer att stängas av.
Källor
- 1ECB (2024), “Turbulent times: geopolitical risk and its impact on euro area financial stability”
- 2Eurostat, “General government gross debt – annual data”
- 3Eurostat, “Youth unemployment rate by sex, age and country of birth”
- 4Lane, P. R. (2012). “The European Sovereign Debt Crisis.” Journal of Economic Perspectives, 26(3), 49-68.
- 5De Grauwe, P. (2013). “The political economy of the euro.” Annual Review of Political Science, 16, 153-170.
- 6Buti, M., & Carnot, N. (2012). “The EMU Debt Crisis: Early Lessons and Reforms.” JCMS: Journal of Common Market Studies, 50(6), 899-911
- 7Pehrson, J. (13 september 2023). “L: Inför euron senast 2028.” Svenska Dagbladet.
- 8Valmyndigheten, “Folkomröstning 14 september 2003 om införande av euron”
- 9Svensson, L. E. (2010). “Monetary policy and financial markets at the effective lower bound.” Journal of Money, Credit and Banking, 42(s1), 229-242.