Vill du också skriva insändare till Det fria Sveriges hemsida? Skicka dem till [email protected].
Den 5:e december släpptes en reklamfilm för uppföljaren i världens största TV-spelserie, Grand Theft Auto VI. På knappt en dag hade den en och en halv minut långa videosnutten fått över 100 miljoner visningar. Grand Theft Auto är alltså något stort inom kulturen, en del av vår moderna zeitgeist – mer än vad du kanske tror. Man kan nästan “ta tempen” på samhället genom att se hur Grand Theft Auto målar upp världen. Låt mig förklara.
Vad ser vi i den tänkta spåkulan?
Världen i Grand Theft Auto-spelen är en parodisk överdrift på det amerikanska samhället. Materialism, konsumism, brottslighet, rotlöshet och dekadens. Förra spelen, inklusive det första som släpptes 1997, har alltid gjort klockren satir på samhällets sjuka utveckling – likt hur sci-fi genren “Cyberpunk” målar upp deprimerande framtidsscenarion där storföretag styr och människoliv är inget värt (ett scenario som låter skrämmande likt vår värld anno 2023).
Du som spelaren har som mål att – inte “rensa upp” denna fallna värld – utan leva dig in i den och vara med om “allt den har att erbjuda”, en slags cynisk hyllning till människans bottennivå. Spelets mål är att att simulera en kriminell livsstil, och det är det väldigt bra på.
Men när nya reklamfilmen för senaste GTA (som utspelar sig i den världens variant av Florida, passande nog titulerat “Vice City”) släpptes häromdagen reagerade man på ett fascinerande sätt. Det var inte lika roligt längre… allting kändes igen… det verkade obehagligt nära.
Har samhällsförfallet hunnit ikapp GTA:s fiktiva sjuka värld?
Jag kan faktiskt rekommendera att du tittar på reklamsnutten, även om du är helt ointresserad av TV-spel. Likt hur en titt på nyheternas dagliga rapportering om förfallet får dig att förstå situationens allvar, så får du även här en väckarklocka.
Men för dig som värderar dina en-och-en-halv minuter, låt mig beskriva vad Vice City har att erbjuda.
Horder av högljudda voluminösa afrikanskor i string som skakar “whatcha’ mama gave ya'”; hyllandet av kriminella mördare; normaliseringen av dekadens och djurisk lust i det öppna; mentalt instabila faror för samhället som vandrar fritt på gatorna; en besatthet av materialism och pengar; normalt folk som tvingas dränka sin depression; ensamhet och “den-gnagande-känslan-att-något-är-fel” med lönlöst festande och supande.
Allting finns med i GTA:s fiktiva Florida – men det är också verklighetens Florida. Och vad är det man brukar säga? Det som är trendigt i USA kommer till Sverige efter ett par år.
Sverige på väg åt samma håll
Detta kan vi enkelt se med den “svenska” pop-kulturen. Vår egna skattefinansierade statsmedia hyllar och ger en plattform åt gangsterrappare. Varenda TV-kanal har importerade program från kulturimperiet i väst. Våra ungdomars hjältar är amerikanska kändisar som aldrig gjort ett ärligt handtag i sina liv.
Man kan även se det inom vår politik. Vissa kommer kanske ihåg när Kristdemokraternas Ebba Busch försökte lansera termen “hjärtlandet”, en direkt översättning av begreppet heartland som används för att beskriva delstaterna i mitten av USA. Men i svensk politik? Ska man skratta eller gråta?
Från vänster till höger verkar etablissemanget se upp till det moderna USA, vare sig det är den sjuka kulturen eller dess politik. Målet verkar vara att få Sverige på samma bana som USA. Och USA är i sin tur på väg till ett Brasilien-liknande gettosamhälle. Detta är framtidsutvecklingen och du kan se den nu i GTA VI-trailern!
Tur att det då finns krafter som vill hejda denna samhällsutveckling. Tur att det finns folk som definitivt inte vill befinna sig i ett sådant samhälle. Dessa krafter och detta folk arbetar oförtröttligt just nu för att se till att det finns (och skapas) frizoner från detta förfall. Det Fria Sverige strävar efter ett svenskt och sunt Sverige. Med lokalgrupper överallt i riket kan du lätt organisera dig och se till att ditt närområde inte blir som GTA:s helvetesvärld.
N. K. O.